sâmbătă, 12 decembrie 2009

Jurnalul unei fete greu de multumit-Jeni Acterian



-Romantice vremuri... mi se par vremurile lui Jeni Acterian!(1916-1958) Se spune ca era studenta preferata a lui Nae Ionescu.Iata cateva informatii pretioase despre ea: "Jeni Acterian reprezinta profilul unei alt fel de femeie interbelica, o femeie cu calitati intelectuale deosebite, talent, sensibilitate dar SFASIATA DE OBSESIA MORTII (Din nefericire...S-A STINS DIN VIATA LA 42 DE ANI) A RATARII,SCEPTICISM SI CHINURI METAFIZICE." Jeni a fost regizoare si teatrolog. S-a casatorit cu un tanar actor dar casnicia cu el o dezamageste in asemenea masuraEa incat se cufunda intr-o depresie severa: timp de o luna se inchide in casa si ramanand intr-o mutenie absoluta, nu mananca si nu face altceva de cat sa fumeze icontinuu. Revine apoi la o viata normala dar traduce piese de teatru de acasa. Desi opera ei cuprinde doar acest superb jurnal si un volum de corespondenta, ambele aparute postum, Jeni Acterian face parte din familia marilor intelectuali interbelici. A fost sora lui Arsavir si a lui Haig Acterian dar cel mai mult ne-a ramas in memorie datorita jurnalului sau intim care contine peste o mie de pagini si care denota un real talent scriitoricesc si filosofic. Jeni Acterian a cunoscut încă din tinereţe pe Mircea Eliade, Eugen Ionescu, Emil Cioran, Petre Ţuţea, Petru Comarnescu, Marietta Sadova (soţia lui Haig Acterian), şi pe mulţi alţii din aceeaşi generaţie. A fost bună prietenă cu Marieta Rareş, Clody Berthola, pictoriţa Nuni Dona (nepoata lui Cella Delavrancea), Alice Botez, Rori Nasta (soţia actorului şi regizorului Dan Nasta), pictoriţa Lucica Vasiliu etc." CORESPONDA INTENS CU EMIL CIORAN,care o apreciaza pentru ca atins...UN GRAD DE LUCIDIATE INCOMPARABIL LA O FATA SI PE LANGA ASTA IN ROMANIA. S-a inscis la Fcultatea de Filosofie pe care o va incheia in 1940 Jeni CITEA cu aviditate (uneori peste o mie de pagini pe zi) dupa cum marturiseste pe care le analizeaza cu maxima luciditate si exigenta critica, la fel cum isi analizeaza trairile si iubirile) merge la teatru, expozitii,concerte,conferinte la Fundatiile Carol si Biblioteca Universitara."

Am ascultat( in varianta audiobock)" JURNALUL UNEI FETE GREU DE MULTUMIT-JENI ACTERIAN" si mi-a placut foarte mult zbaterea launtrica ...mocnind de inteligenta a acestei femei. Desigur " nu am fost de-acord cu ea intru totul.." dar JENI ESTE FASCINANTA! Iata ce mi-am notat cand am apasat butonul "pauza":

"Viata cu amestecul ei de facut si de autentic, ordonat si haotic,tragic si comic si peste toate umoristic.Viata."

"Eu sunt omul care vede semne de intrebare pretutindeni."

"Omul ramane atat de lipsit de semnificatie dupa ce trece vraja aia care-l invaluie...Ah...vraja care ni-l face adorabil chiar daca-i vedem limpede defectele si mediocritatile.

'Pocneste de certitudini.E DELICIOS CAND LE EMITE CU MUTRA LUI DE PISOI INDARATNIC si nu ma pot impiedica de a rade.In general insa nu-i discut ideile,ar fi si greu...e pe un plan diametral opus decat mine si are o structura mentala fundamental deosebita."( despre Alexandru Dragomir)

"Nelinistit si chinuit in sensibilitatea lui-il iubesc pentru asta.Il iubesc."(despre Alexandru Dragomir)

"Peter e atat de plictisitor si de gol,i-am spus niste aiureli de-ale mele si n-a priceput nimic.Am avut senzatia comico-dezagreabila pe care ar trebuii s-o aiba un actor lucid care debiteaza monologul lui Hamlet in fata unui parter de trogloditi.Sanduc mi le prinde din zbor si ii simt ochii pe mine cand amuzati cand gravi,cu gravitatea aceea atenta sii dureroasa cu care mi-a spus pana acum de trei ori-Ai farmec,da...ai foarte mult farmec!

"Pe scurt,am impresia ca sunt pe cale de a disparea inainte de a fi existat."

"Imi urasc luciditatea,adancimile,privirea clara spre orizontul implacabil."


"Ma vreau limpede si superficiala...sa privesc cu seninatate."

"I-am azvarlit unui troglodit o piatra pretioasa si el se uita la ea ca la o piatra."
Am refuzat toata viata sa introduc in intimitate trogloditi."

"E O VOLUPTATE SA RIDIC DIN NOU CAPUL SPRE STELE SI SIMT CA MA ADUN SIN NOU IN JURUL MEU."

'" VIE SI SEMNIFIVATIVA CA O APA DE MUNTE."

"Dramele cotidiene sunt interesante doar pentru noi.."

"Sexualitatea fara dragoste este trista si deprimanta."

"Ma uit la Ionel cu un iz de invidie.Are tarate pe creier.E mare si solid si priveste in jur cu o seninatate plina de precizie." :)

"E un animal placut si e bine in brate la el.Dupa ce m-as culca cu el am impresia ca as murii de tristete si singuratate."

" E infiorator de egoist cum numai un om mediocru poate ajunge.N-are o axa interiaoara pe care sa-si regleze viata..."

"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu